Søkeordsrapporten alle burde ha

Hvis du driver med innholdsutvikling på nett, er det én rapport du definitivt bør ha: Oversikt over hva folk søker etter på siden din, men ikke får svar på.

Hvorfor? Det hjelper deg med ideer til hva du kan skrive om, som besøkende allerede tror du er kvalifisert til å svare på!

Så hvordan setter man opp en slik rapport? Det finnes sikkert mange ulike metoder – alt etter preferanse, hvilket verktøy du bruker for å analysere hva som skjer på nettsidene dine osv. I Google Analytics kan du gjøre dette ved å legge til en hendelsessporing (event tracking) når søket ikke inneholder noen resultater.

Ofte har man litt forskjellig oppsett på siden når det er et søk med resultater, og når det er et tomt resultat. Dette kan man utnytte til å legge inn spesifikk tracking når det er «tomme søk»:

Med den gamle versjonen av Google Analytics (ikke universal analytics)kan man legge inn følgende:
<script>
_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Søkeresultat’, ‘Tomt søk’,'{search term}’]);
</script>

Bruker man Universal Analytics, kan man legge inn følgende:
<script>
ga(‘send’, ‘event’, ‘Søkeresulat’, ‘Tomt søk’, ‘{search term}’);
</script>

I begge tilfellene over må man bytte ut «{search term}», med det brukeren faktisk har søkt etter, så her må man kanskje inn å tukle litt med noe javascript eller lignende for å få satt det inn dynamisk.

I Google Analytics kan du så følge utviklingen – både på «Real-Time» > «Events»-rapporten eller under «Behavior» > «Events» > «Top Events

Om Anders

Jeg er produkteier for digitale kundevendte flater i Apotek 1, og jobber for at Norges største apotekkjede er aktivt tilstede på nett. Jeg jobber til daglig med videreutvikling av blant annet apotek1.no og tilhørende tjenester.